Tomos Elektronik 90 – Prvi pravi Tomos motocikl

Nastavljamo da se bavimo istorijom Tomos motocikala. Za danas smo vam pripremili pravi Tomos-ov motocikl koji je bio i ostao pojam za snagu, brzinu, eleganciju i stil. Predstavljamo vam nikad zaboravljeni Tomos Elektronik 90.

Posle uspešne proizvodnje i prodaje mopeda, Tomos je shvatio da im je potreban i nešto snažniji motocikl sa kojim bi privukli i nešto iskusnije vozače koji su težili kupovini „većih“ motocikala. U Tomos-u su prionuli na posao razvoja motocikla koji bi bio sposoban da pruži solidne performanse, ali i koji bi imao totalno drugačiji karakter od mopeda koji su se do tad proizvodili. Istina je da je pre Elektronika Tomos u ponudi imao i Pusch SG 250 kao i Tomos – Norton 750, ali to nisu bili samostalni proizvodi Tomos-a.

Već 1975. godine na tržištu tadašnje Jugoslavije predstavljen je Elektronik 90 koji je momentalno privukao veliku pažnju.

Tomos u nekim stvarima nije odustao od svoje filozofije. Tako je Elektronik delio blok agregata sa 15 Kolibri Sport modelom, sa tim što su prelivni kanali u bloku drugačije konstruisani. Osim toga, radilica je bila jača, a menjač je ostao identičan, što će se kasnije pokazati kao mana, jer je znalo da dodje do pucanja kajli u snopu menjača. Osim bloka, druge sličnosti sa agregatima prethodnih Tomos mopeda nije bilo.

Agregat je bio dvotaktni, vazdušno hladjeni, radne zapremine 90 cm3 sa prečnikom i hodom klipa od 48 x 48 mm. Kompresioni odnos u cilindru iznosio je 9,5:1. Cilindar ovog agregata prepoznatljiv je po svojim prilično velikim rebrima, kako bi odvodjenje toplote preko vazuhda bilo što efikasnije. Napajanje gorivom vršeno je preko karburatora Bing prečnika 20 mm. Iako je imao veću radnu zapreminu i veći karburator, Elektronik 90 mogao je da se pohvali prilično malom potrošnjom od 3,7 litara na 100 km. Kao i kod svakog dvotaktnog agregata i Elektronik 90 je morao da koristi ulje dodato u gorivu i to 3%.

Još jedan zanimljiv detalj agregata jeste bezkontaktno tiristorsko paljenje sa predpaljenjem na 1,5 mm pre GMT. Taj tip paljenja omogućavao je veću pouzdanost agregata.

Snaga agregat iznosila je 9 KS (6,62 kW) pri 7.500 O/min. Sa ovom snagom i finalnim prenosom 14/27 Tomos Elektronik 90 bio je u stanju da razvije maksimalnu deklarisanu brzinu od 105 km/h.

Cevasta šasija razvijena je samostalno u Tomos-u, ali su druge komponente nabavljane iz inostranstva i bile su prilično ekskluzivne za to doba. Prednja viljuška bila je marke Marzocchi i u to vreme važila je za jako kvalitetnu komponentu. Hod prednje viljuške iznosio je 100 mm, a u svakom štapu amortizera nalazilo se 140 mm ulja. Pozadi su se nalazila dva amortizera. Felne 2,5×17“ napred i 2,75×17“ nazad, takodje su bile iz uvoza. Za kočenje napred i nazad bile su zadužene doboš kočnice, koje ruku na srce baš i nisu bile u stanju da pariraju performansama agregata, ali su sasvim solidno obavljale svoj posao.

Elegantnom izgledu doprinosili su sat i obrtomer, ali i pokazivači pravca koji su Elektroniku davali na ozbiljnosti. Rezervoar zapremine 11 litara uz već pomenutu potrošnju od 3,7 litara omogućavao je solidnu autonomiju od približno 300 km.

Iako je imao zavidne performanse, kao i drugi motori i Elektronik 90 je imao i svoje mane. Jedna od mana agregata bilo je pucanje zamajca. Osim toga, Elektronik 90 imao je i neke retke defekte poput postepenog pucanja šasije na sastavu cevi i prednjeg dela šasije.

Osim ovih mana koje su se uglavnom javljale pri teškoj eksploataciji, Tomos Elektronik 90 pokazao se kao izuzetno pouzdan i dobar motocikl i bio je jedan od najtraženijih na tržištu u tom trenutku.

Foto: motosvet.com

Jedna stvar zbog koje je Tomos Elektronik 90 bio neostvaren san mnogih vozača u to vreme bila je njegova papreno visoka cena. Za cenu Elektronika u to vreme mogli su da se kupe Jawa 350 ili MZ 175. Velika cena Elektronika bila je upravo zbog ugradnje komponenti koji su uglavnom dolazile iz Italije.

Bez obzira na veliku cenu, Tomos Elektronik 90 važio je za kultni motocikl. Koliko je Elektronik 90 bio popularan govori i činjenica da njegova cena danas ume da dostigne i preko 2.500 eura. Danas je Elektronik 90 jedan od omiljenih Tomos-ovih modela za kolekcionare i zahvaljujući njima još uvek se mogu videti lepi primerci ovog motocikla koji je obeležio jednu zlatnu epohu Tomos-a.