Istorija Tomos Automatika – 2. Deo

Nastavljamo tamo gde smo stali prošle nedelje, odnosno sa pričom o modelima Tomos automatika koji su obeležili istoriju Tomos brenda. Stali smo sa modelom A35, a danas nastavljamo sa Tomos Colibri modelom koji je postao jedan od najomiljenijih, ali i najtraženijih Tomos automatik modela.

Na izbacivanje novog modela čekalo se do 1989. godine, ali se čekanje isplatilo. Tomos Colibri zaista je bio specijalan i moderan za ono vreme. Agregat je unapređen i iz svojih 49 cm3 isporučivao je snagu od 2,4 KS pri 5.500 O/min. Lamelni usis u cilindru omogućavao je bolju ekonomičnost.

Nije uopšte čudno što se Colibri razlikovao od prethodnih Tomos automatik modela, jer je za dizajn bio zadužen italijanski dizajner Điuđiaro kojeg je Tomos angažovao. Kačenje šasije vršeno je na agregatu, a specifičan je i sam osvežavajući izgled Colibrija. Veoma agilan, Colibri je imao dobre upravljačke sposobnosti. Ugrađeni pokazivači pravca, lepa kombinacija boja, unapređena prednja viljuška kao i zadnje ogibljenje, učinili su da Colibri brzo postane popularan.

Popularnost Colibrija i danas je veoma velika. Čak ćete i danas retko na oglasima naći na prodaju Colibri, a ako se i pojavi neki primerak, bude prilično skup. Proizvodnja Colibri automatika trajala je do 1997. godine.

Posle Tomos Colibri modela, 1997. godine na tržište izlazi još jedan zanimljiv automatik, totalno drugačiji od onog što je Tomos do tad konstruisao, bar što se estetike tiče.

Tomos Targa LX bio je novi automatik koji je podelio ljubitelje Tomosa i ljubitelje automatika na one koje je oduševio i na one kojima je bio odbojan. Targa LX je imala agregat koji je manje više sličan onom koji je koristio Colibri. Dakle, maksimalna snaga je nepromenjena i i dalje iznosi 2,4 KS pri 5.200 O/min. U odnosu na Colibri model Targa LX je bila lakša za 6 Kg i težina je iznosila 51 kg.

Po pitanju dizajna zanimljivo je bilo što više nije bilo „rupe“ u šasiji, već je rezervoar sa dodatnim plastikama popunio prazninu pa je Targa LX podsećala na pravi motocikl i gotovo niko ne bi rekao da se radi o automatiku. Targa LX se proizvodila 1997. i 1998. godine i predstavlja jedan od poslednjih Tomos modela automatika.

Još jedan automatik koji vredi spomenuti, a koji je svoje mesto našao i na inostranim tržištima je Tomos Flexer. Ovaj automatik ima agregat koji isporučuje samo 0,7 kW odnosno 1 KS. I dalje se radi o agregatu radne zapremine 49 cm3. Maksimalna brzina ograničena je na 25 km/h.

Izgled Flexera podseća na prve modele Tomos automatika. Agregat je prigušen kako bi zadovoljio stroge ekonomske norme, jer je ovaj moped prodavan u inostranstvu kao lako prevozno sredstvo na kraćim relacijama i za vožnju po gradu. Tomos je u prošlosti dosta izvozio u Holandiju, tako da je i Flexer našao svoj put u Holandiji.

Zanimljivo je da se mogu pronaći i modeli na kojima piše da su proizvedeni 2016. godine.

Sa ovim modelima se manje – više i završava istorija Tomos automatik modela, ali i istorija Tomosa generalno. Sve strožije ekološke norme naterale su dvotaktne motore da odu u zaborav, bar što se tiče upotrebe u javnom saobraćaju. Tomos nažalost nikada nije pokrenuo razvoj četvorotaktnih motora. Imali su jedan kros model koji je koristio Yamahin agregat, ali je to već neka druga priča koju ćemo u budućnosti obraditi.