• Post category:MotoBike

Reparacija Karburatora BING 12

U prethodnom tekstu opisivali smo reparaciju karburatora Bing 18, a danas je na redu reparacija karburatora Bing 12. Karburatori Bing 12 veoma su rasprostranjeni i najviše su ugradjivani na Tomos mopedima APN4 i APN6. Budući da smo u prošlom tekstu opisivali detaljnije princip rada karburatora, danas ćemo se baviti samo restauracijom i čišćenjem karburatora Bing 12. Svakako vam preporučujemo da pročitate i prethodni tekst, ukoliko želite da saznate nešto više o karburatorima. Tekst možete pročitati ovde. Za razliku od Bing 18, Bing 12 ima manje delova za čišćenje i jednostavniji je za podešavanje. Korak 1: čišćenje i rastavljanje karburatora Za početak biće vam potreban sprej za čišćenje karburatora. U ovom slučaju korišten je Ipone Carb Cleaner sprej koji je predvidjen specijalno za čišćenje karburatora. Jednostavno naprskajte kompletan karburator sprejom i ostavite ga da odstoji par minuta kako bi se nečistoća razgradila, a zatim obrišete karburator krpom.

Posle čišćenja spoljašnosti karburatora počinjemo sa rastavljanjem. Prvo ćemo otvoriti čašicu u kojoj se nalazi plovak. Ovaj deo karburatora je jedan od najprljavijih, jer se tu nalazi gorivo koje direktno iz rezervoara zna da donese nečistoće i da stvara rdju.

Za početak ravnim odvijačem odvrnemo dva šrafa koja drže poklopac čašice karburatora:

Posle skidanja poklopca možemo izvaditi plovak i situacija izgleda ovako:

Plovak kod karburatora Bing 12 nije pun, odnosno ima šupljinu unutar njega. Iz tog razloga vremenom može da se dogodi da benzin prodre unutar plovka. Kada benzin udje u plovak, čini ga težim i drži ga ka dnu čašice, što za posledicu ima prelivanje karburatora. Zato nije na odmet zameniti plovak, čak iako još nije pokazao znake oštećenja.

Druga stvar o kojoj treba voditi računa je dihtung gumica koja se nalazi na poklopcu čašice. Dihtung zna vremenom da se stvrdne i da na taj način omogući prelivanje karburatora. Preporučljivo je na svakih par sezona zameniti i ovaj dihtung.

Čim otvorite čašicu i skinete poklopac, skinite i dihtung jer ćete ga kasnije menjati.

Sledeći korak je vadjenje šibera i saug pločice radi kontrole i zamene. Do šibera stižemo tako što ravnim odvijačem odvrnemo dva šrafa koja se nalaze sa gornje strane karburatora. Čim odvrnemo ta dva šrafa možemo pristupiti pomenutim delovima.

Posle otvaranja, unutra treba da se nalaze saug pločica, poluga za aktiviranje sauga, iglica, šiber i opruga.
Sledeći korak je skidanje bočne dizne i vijka za podešavanje ler gasa koji se nalaze bočno sa leve strane karburatora. Diznu preporučujemo da popustite vilastim ključem 8 mm kako ne bi došlo do oštećenja dizne.
Vijak za podešavanje ler gasa se dosta lako odvrće i dovoljan je mali ravni odvijač za obavljanje ovog dela posla.

Za kraj ostaje vadjenje centralne dizne. Do centralne dizne se dolazi tako što se ključem 10 mm popusti šraf koji se nalazi sa donje strane karburatora.

Kad odvrnete ovaj šraf, unutar karburatora videćete centralnu diznu. Centralnu diznu ćete odvrnuti pomoću ravnog odvijača.

Posle vadjenja centralne dizne, predstoji detaljno čišćenje unutrašnjosti i spoljašnosti karburatora. Za čišćenje unutrašnjosti zgodan je nastavak u vidu cevčice na Ipone Carbu Cleaner spreju. Nastavak stavite u sve prolaze i špricnite par puta, kako bi uklonili nečistoće, a zatim prebrišite sve unutrašnje prolaze krpicom.

Naročito je bitno da očistite sva ležišta i navoje u koji idu dizne, kako bi neometano mogli da ih vratite. U navojima često znaju da se nakupe sitne nečistoće, koje prilikom vraćanja dizni mogu da oštete navoje.

Na ovom karburatoru ostale su i naslage prethodnog dihtunga. Pre vraćanja karburatora na agregat obavezno uklonite ove ostatke.

Korak 2: sastavljanje karburatora i zamena potrošenih delova

Posle kompletnog čišćenja karburatora na redu je vraćanje novih delova i delova koji nisu oštećeni ni potrošeni. Konkretno u ovom slučaju zamenjeni su: plovak, dihtung gumica poklopca čašice, bočna dizna, centralna dizna, šiber i iglica.

Sastavljanje karburatora počećemo od donjeg dela i centralne dizne. Prvo zavrnemo novu centralnu diznu u telo karburatora, a zatim vratimo i šraf.
Vodite računa da na šrafu postoji jedan dihtung koji ne dozovljava propuštanje goriva. Ukoliko je dihtung oštećen, zamenite ga novim.

Zatim prelazimo na bočnu diznu i vijak za podešavanje ler gasa. Bočna dizna prema fabričkim specifikacijama treba da ima prečnik od 0,64 mm, odnosno da nosi oznaku “64”. Ukoliko niste sigurni kojeg su prečnika dizne, nije loše posedovati ovaj alat za merenje prečnika dizni i za njihovo čišćenje 

Bočnu diznu prvo blago zavrnite rukom, a zatim samo malo dotegnite vilastim ključem 8 mm ili odvijačem. Nipošto nemojte jako zatezati diznu jer može doći do oštećenja navoja.

Vijak za podešavanje ler gasa treba na sebi da ima oprugicu. Opruga služi da neprestano vrši pritisak na glavu vijka ne dozvoljavajući vijku da se odvrne. Ukoliko je vijak za podešavanje ler gasa potrošen, preporučujemo da ugradite novi jer je moguće da zbog njegove potrošenosti nećete moći da podesite ler gas. Vijak zavrnite malo više od ½ u ležištu, a ostatak ćete fino naštelovati kad montirate karburator na agregat.

Prelazimo na desnu stranu karburatora i vraćanje plovka. Prvo uzmite novi dihtung poklopca čašice i polako ga prstima vratite u ležište. Nipošto nemojte koristiti odvijač ili neki drugi oštar predmet jer možete oštetiti dihtung gumicu. Prstima postavite gumicu u ležište, a ona će dodatno ulegnuti na mesto kada vratite poklopac na čašicu.

Novi plovak postavljate na mesto tako što oštar deo plovka ulazi u poklopac. Pre vraćanja plovka u čašicu, prvo oštar deo plovka postavite u poklopac čašice i zavrtite koji put kako biste malo razradili plovak. Zatim ga vratite u čašicu.
Posle vraćanja plovka u čašicu, postavite poklopac i zavrnite vijke ravnim odvijačem. Vodite računa da dugme za napumpavanje goriva ide sa spoljašnje strane karburatora.
Za kraj ostaje vraćanje novog šibera i iglice. Budući da je na ovom karburatoru skoro menjana saug pločica i opruga za vraćanje šibera, ostalo je da se zameni šiber i iglica jer su poprilično istrošeni. Istrošen šiber prouzrokuje problem pri radu agregata jer propušta više vazduha te je teško pravilno podesiti rad agregata.

Prvo postavljamo iglicu u šiber. Na iglicu se stavlja osigurač. Primetićete da postoji nekoliko žljebova za postavljanje osigurača. Svaki žljeb prestavlja nivo iglice u plovku, a od nivoa iglice zavisi količina goriva koju će iglica dozvoliti da propusti kroz telo karburatora. Pomeranjem iglice kasnije tokom podeševanja kabruratora regulišite količinu smese goriva i vazduha. Preporučujemo da postavite osigurač u drugi žljeb gledajući odozdo naviše, a ako ne budete zadovoljni ponašanjem agregata, pokušajte sa pomeranjem nivoa više ili niže dok ne pronadjete zadovoljavajuće podešavanje.

Posle postavljanja iglice u osigurač, postavite iglicu u šiber, a preko iglice postavite podloškicu. Šiber postavljate tako što prorez sa gornje zadnje strane ide ka saug pločici i služi za njeno podizanje. U telu karburatora postoji i jedno ispupčenje koje služi da spreči okretanje šibera unutar tela karburatora. Iz tog razloga na bočnoj strani šibera postoji prorez koji ulazi u to ispupčenje. Ukoliko je to ispupčenje unutar karburatora oštećeno, nažalost moraćete da menjate kompletno telo karburatora.

Zatim posle vraćanja šibera, postavljate saug pločicu u mesto predvidjeno za nju.

Na kraju ostaje vraćanje opruge. Bitno je da opruga bude u dobrom stanju kako bi se šiber propisno vraćao do krajnje donje tačke i kako bi pravilno zatvarao gas.
Posle vraćanja opruge, vratite poklopac na mesto i zategnite vijke ravnim odvijačem.
To je to, osvežili ste vaš karburator. Po vraćanju karburatora na agregat ostaje vam samo da podesite ler gas. Da biste bili sigurni da je karburator dobro naštelovan, pustite motor malo da radi i napravite jednu vožnju od nekoliko kilometara. Posle vožnje izvadite svećicu i ukoliko je ona braonkaste boje, znači da karburator dobro obavlja posao. Ukoliko je boja beličasta, znači da nedostaje goriva. Pokušajte taj problem da rešite spuštanjem osigurača na iglici za jedan nivo ili povećanjem prečnika bočne dizne. Ukoliko je pak boja svećice crna i svećica zamašćena, pokušajte da podignete nivo iglice. Naravno, pre toga morate biti sigurni da je svećica ispravna i da je paljenje propisno naštelovano. Nadamo se da smo uspeli kroz ove detaljne korake da vam objasnimo kako da sami reparirate svoj karburator i time produžite životni vek motora koji vozite.