• Post category:Moto Svet

Glavne Odlike i Sastav Ulja za Motocikle

Ulje je najbitnija stvar za dug životni vek bilo kojeg vozila. Tema o ulju je ujedno i jedna od najčešćih tema medju svim korisnicima bilo kojih vozila ili radnih mašina. Prosečan vozač o ulju zna malo, tako da smo rešili da napravimo jedan tekst na tu temu. U ovom tekstu pronaćićete sve što je potrebno (možda malo i više) da znate o uljima.

Ono što svi znaju je to da je ulje zaduženo za podmazivanje svih delova unutar agregata. Odnosno, glavna funkcija motornog ulja je smanjenje trenja i habanja pokretnih delova unutar agregata. Osim toga, u ulju se nalaze razni aditivi koji imaju funkciju deterdženta i služe za ispiranje naslaga starog ulja, kao i metalnih opiljaka iz menjača i ostalih pokretnih sklopova unutar agregata. Takodje, motorno ulje je zaduženo za podmazivanje klipa i klipnih prstenova, kao i za hladjenje agregata. Motorno ulje hladi agregat tako što odvodi toplotu sa delova koji se zagrevaju prilikom rada agregata, pomagajući u održavanju optimalne radne temperature i sprečavanju pregrevanja agregata.

Da ne bi dolazilo do pregrevanja agregata, veoma je bitno da količina ulja u agregatu uvek bude na propisanom nivou. Nije retko da usled manjka ulja u agregatu dodje i do topljenja laka na namotajima alternatora. Isti problem može da se javi i ako je ulje staro. Staro ili izradjeno ulje više nije sposobno da odvodi temperaturu kao ni da podmazuje agregat ili da skuplja nečistoću. Zato je neophodno menjati ulje u intervalima predvidjenim od strane proizvodjača, a nekad i češće ako se agregat izlagao velikim naporima (vožnja na trkačkoj stazi, česta upotreba motocikla na off road vožnjama i slično).

Pod motornim uljem podrazumeva se bilo koja supstanca koja se sastoji od baznog ulja sa aditivima. Osnovni aditivi koje sadrži gotovo svako ulje su aditivi protiv habanja, deterdženti, disperzatori kao i aditivi za poboljšanje viskoznosti višestrukih ulja. Ti aditivi su zaduženi za gore pomenuto čišćenje agregata i neutralisanje kiselina koje se pojavljuju pri dodiru sa kiselinama koje potiču iz goriva.

Sastav ulja je manje-više sledeći: 70-95% čini baza, a od 5-30% čine aditivi.

Aditivi su kompleksna jedinjenja koja poboljšavaju odredjene osobine baznih ulja i imaju dodatne zadatke. Dele se prema nameni na:

  • Antioksidanti – sprečavaju razgradnju ulja
  • Deterdženti– spiraju produkte sagorevanja goriva i ulja
  • Disperzanti – rasporedjuju nečistoće po celoj zapremini ulja, da ne bi ometale protok
  • Inhibitori korozije – sprečavaju koroziju
  • Aditivi za sprečavanje penušanja
  • Aditivi za smanjenje habanja
  • Modifikatori viskoziteta – utiču na gustinu ulja

Zatim, svima vam je poznato da postoje mineralna, polusintetička i sintetička ulja. U sledećih nekoliko pasusa pokušaćemo da objasnimo glavnu razliku izmedju ovih ulja.

Prvu grupu ulja čine ulja koja su najmanje rafinisana. Ova ulja sadrže visok nivo aromatičnih i isparljivih jedinjenja koja razblažuju pravo ulje za podmazivanje.

Druga grupa ulja nastaje dodatnim rafinisanjem ulja iz prve grupe. Ulja iz druge grupe sadrže manje nečistoća u odnosu na ulja iz prve grupe.

Treća grupa ulja je najrafinisanija i sadrži veoma malo nečistoća i primesa. Ulja iz ove grupe se nazivaju i sintetičkim baznim uljima zbog izuzetne rafinisanosti i ta ulja još nose i naziv tehnička mineralna bazna ulja. Ovaj tip ulja su u stvari mineralna ulja koja možete naći na tržištu.

Četvrtu grupu ulja čini polialfaolein materijal koji se stvara putem hemijske reakcije. Polialfaloin je tip polimera koji je vrlo stabilan zbog uniformnih molekula. Ova uniformnost pomaže ulju da zadrži svoju molekularnu strukturu kroz velike temperaturne razlike.

Peta grupa ulja su sintetski esteri koji su takodje nastali hemijskom reakcijom. Te supstance uglavnom imaju vrlo visoku termičku stabilnost i ne mešaju se sa mineralnim uljima i na tržištu nose naziv 100% sintetička (100% synthetic ili Full synthetic). Pored ovih oznaka na ambalaži bi trebala da se nalazi i oznaka ”ester” koja označava da se radi o potpuno sintetičkom ulju.

Razlog ekspanzije sintetičkih ulja se može objasniti prednostima nad mineralnim u smislu:

  • Više otpornosti na oksidaciju
  • Više termičke stabilnosti
  • Višeg indeksa viskoznosti
  • Više temperature paljenja
  • Niže isparljivosti
  • Manja toksičnosti
  • Dužeg veka u eksploataciji, odnosno manjih troškova održavanja

Pošto smo opisali osnove ulja, prećićemo na još neke osnovne pojmove.

– Viskozitet ulja

Viskozitet ulja označava otpornost tečnosti na protok. Motorno ulje prilikom zagrevanja postaje redje, odnosno, postaje gušće kada se ohladi. To je veoma bitno znati naročito ako koristite motocikl u velikom rasponu temperatura. Ranije su u proizvodnji bila zastupljena ulja za zimsko i ulja za letnje vremenske uslove. Na sreću, u poslednjih 50 godina razvijena su ulja koja mogu da se koriste i tokom zime, kao i tokom leta, što znači da podnose visoke, kao i niske temperature.

Na primer, ukoliko ulje nosi oznaku 10W40, oznaka W znači da se radi o uljima koja su namenjena za upotrebu i u zimskom periodu. Broj 10 označava viskozitet ulja pri zimskim, odnosno niskim temperaturama (nešto više o tome u narednim redovima). Što je taj broj niži viskozitet ulja je manji, odnosno ulje je ,,redje“. Broj 40 označava viskozitet ulja pri radnoj temperaturi i što je ovaj broj veći, ulje je gušće. Pa tako 10w50 ima iste karakteristike u hladnim uslovima, ali će pri radnoj temperaturi biti gušće u odnosu na 10w40.

Viskozitet, odnosno gustina ulja je definisana prema standardu koji propisuje da se viskozitet meri na -18 stepeni celzijusa, kao i na temperaturi od 100 stepeni celzijusa.

Poučno je znati i sledeće informacije o vremenu koje je potrebno motoru da dostigne tačku podmazivanja na 0 stepeni celzijusa (hladan start):

  • 0WXX – 2.8 sec
  • 5WXX- 8 sec
  • 10WXX- 28 sec
  • 15WXX- 48 sec

Što su brojevi koji označavaju viskozitete u većem razmaku jedan od drugih, to je ulje bolje po pitanju emisije štetnih gasova. Sa druge strane, veći raspon u brojevima ide na uštrb boljeg podmazivanja. Na primer, ulje 5W50 je odlično za emisiju štetnih gasova, a lošije za podmazivanje, dok je ulje 10W40 odlično za podmazivanje, a nešto lošije za emisiju štetnih gasova.

Imajte na umu da uvek sipate ulja koja su namenjena za motocikle. Upotreba motornog ulja predvidjenog za motocikle bitna je iz razloga što je ono napravljeno i za podmazivanje kvačila (osim ukoliko je na motoru suvo kvačilo) i menjača. Ulje za automobile je predvidjeno samo za podmazivanje unutrašnjih komponenti agregata, dok je menjač odvojen od agregata i u njega ide drugačiji tip ulja.

Za dug životni vek i pravilno funkcionisanje vašeg agregata važno je uvek koristiti ulje preporučeno od strane proizvodjača, zatim periodično proveravajte nivo ulja i menjajte ulje i filtere u propisanim intervalima.

– Ipone, ulja visokog kvaliteta

Kao generalni uvoznici Ipone ulja (od 2011. godine) koja su veoma zastupljena na našem tržištu, valjalo bi da napišemo koju reč i o ovom brendu.

IPONE je francuski brend (Pravilno se izgovara – Ipon, a ne Ajpon). Fabrika je osnovana 1985. godine, u okolini Marseja i postoji već preko 30 godina. Ipone je ime dobio po pobedničkom zahvatu u džudou.

Ljudi iz Ipone-a imaju puno poverenje u premijum kvalitet svojih proizvoda. Oni nisu samo obični hemičari, već su pasionirani zaljubljenici u motore, koji znaju šta je najbolje za motocikl. Stav im je da svaki proizvod treba konstantno unapredjivati. Ipone trenutno ima 140 različitih proizvoda, tj. najširu paletu proizvoda na tržištu koja je fokusirana samo na motore. Osim toga, Ipone je kompanija koja veoma vodi računa o zaštiti okoline. Ipone se razlikuje od ostalih fabrika ulja jer proizvodi isključivo ulja za motocikle.

Na Iponovom sajtu možete naći pretragu koja je radjena po fabričkim specifikacijama i na njoj možete lako pronaći ulje koje Vam je potrebno. Ukoliko ipak niste sigurni, možete nas slobodno kontaktirati kako bi sa našim komercijalistima proverili koje ulje je za Vaš motorcikl.