Sve što treba da znate o akumulatorima i održavanju istih

Akumulator je bitan za startovanje motocikla kao i za njegov pravilan rad. Akumulator je zahvalan deo motocikla koji uz malo pažnje može da traje dugo. Opet, ako se ne vodi računa o akumulatoru, može da izazove probleme te se može desiti da ćete ostati negde na putu.

 

Ben Frenklin je prvi počeo da radi na bateriji za skladištenje električne energije, ali je Alesandro Volta 1800. godine napravio prvu praktičnu bateriju, odnosno akumulator. Razvoj akumulatora je iz godine u godinu napredovao, pa tako danas imamo nekoliko tipova akumulatora za razne namene. 

Tipovi akumulatora

Na tržištu se može naći veliki broj različitih tipova akumulatora, počev od akumulatora različite snage pa sve do akumulatora različitog sastava. U daljem tekstu opisaćemo nekoliko tipova akumulatora koje najčešće možete pronaći u prodaji.

Akumulatori punjeni kiselinom 

Ovo je najstariji tip akumulatora. Akumulator je punjen sa 35% kiseline i 65% destilovane vode. Od svih tipova akumulatora ovaj tip zahteva najviše održavanja. Potrebno je kontrolisati nivo tečnosti i ukoliko padne ispod dozvoljenog minimuma, treba dosuti destilovanu vodu. Takodje, mana ovog tipa je ta što je osetljiv na velike promene temperature i mora da stoji u uspravnom položaju. 

Pakovanje akumulatora sa kiselinom

Gel akumulatori 

Gel akumulatori su vrsta zapečaćene olovne baterije, sadrže gelirani elektrolit – sumpornu kiselinu pomešanu s penastim silicijum dioksidom koji čini masu gela nepokretnom. Za razliku od akumulatora sa kiselinom, ove baterije ne moraju da se drže u uspravnom položaju. Akumulatori sa gelom takodje nemaju problema sa isparavanjem, prolivanjem ili korozijom elektrolita koje su uobičajene kod akumulatora sa kiselinom. Ove baterije imaju veću otpornost na vibracije, udarce i ekstremne temperature. 

Gel akumulator

AGM (Absorbed Glass Mat) akumulatori

AGM najčešći tip olovne baterije koja se koristi u motociklima. To je zapečaćena baterija koja ne zahteva održavanje. Takodje, slično kao i kod akumulatora sa gelom, ne morate je držati u uspravnom položaju. Ovi akumulatori su otporni na toplotu i vibracije, čime se smanjuje stopa kvarova.

Litijumski akumulatori 

Ovaj tip akumulatora postaje sve zastupljeniji na tržištu. Glavna prednost litijumskih akumulatora je njihova mala težina i manje dimenzije. Jedina mana ovog tipa akumulatora je ta što ne podnosi najbolje niske temperature.

 Unibat kao jedan od vodećih na tržištu u proizvodnji akumulatora, u ponudi ima sledeće tipove akumulatora:

1.CB
Akumulator pripada klasi konvencionalnih suvopunjenih akumulatora za motocikle sa tečnim elektrolitom. Zajedno sa akumulatorom, u kutiji dolazi i akumulatorska kiselina i važno je znati da se mora ugradjivati u motocikle isključivo u uspravnom stanju, kako ne bi došlo do curenja tečnosti. Takodje, zahteva pravilno formiranje pre upotrebe i naša preporuka je da se akumulator formira u ovlašćenom servisu.

CB4L-BSM

2.CBTX
Ovo su akumulatori sa AGM tehnologijom. Njihove prednosti su:

  • Veća startna snaga
  • Više ciklusa pražnjenja od konvencionalnih baterija
  • Mogućnost naginjanja baterije bez rizika od izlivanja kiseline
  • Dostupni za široku primenu.

CBTX4L-BS

3.CT i CTZ
Akumulatori sa oznakama CT i CTZ imaju visoku maksimalnu snagu zahvaljujući velikom broju ploča i preseka terminala, dozvoljavajući bolji protok struje. Nakon inicijalnog formiranja, ovaj tip akumulatora ne zahteva održavanje.

Zajedno sa svakim akumulatorom sa početnom oznakom CBTX, CT, CTZ u kutiji dolazi i elektrolit za inicijalno formiranje. Ovaj tip akumulatora može da se postavi u bilo kom položaju zato što je hermetički zatvoren i ne postoji mogućnost curenja kiseline.

CT9B-BS

CTZ10S-BS­­­

4.SM
Akumulator sa oznakom na kraju naziva SM označava da zajedno sa svakim akumulatorom u kutiji dolazi i kiselina za inicijalno formiranje

Akumulator sa kiselinom (CB4L-B/SM)

Iz Unibata su nas zamolili da razrešimo jednu nedoumicu jer se često dešava da mušterije traže GELSKI akumulator i da ne žele KISELINSKI. Na pitanje ZAŠTO GELSKI, dobijemo odgovor “Pa bolji je…”. 

 

Ovim putem bi želeli da Vam skrenemo pažnju, nije u pitanju bolji kvalitet gelskih akumulatora u odnosu na kiselinske, već oni postoje iz drugog razloga: kod nekih motora mora da stoji u ležećem položaju, a kiselinski ne mogu jer bi iz njih iscurila kiselina. 

 

Još jedna vrlo važna stvar jeste da akumulator treba tražiti po modelu motora, a ne po amperaži. Naravno, za neke kineske motore i skutere je nemoguće tražiti po modelu jer ne postoji aplikaciona lista i tu je potrebno da se vidi oznaka sa starog akumulatora ili u krajnjem slučaju da se traži po dimenziji. 

Održavanje 

Akumulatori nisu naročito zahtevni za održavanje, ali pravilno rukovanje i nega akumulatora može znatno produžiti njegov životni vek. Preporuka je ugraditi voltmetar na motocikl preko kojeg ćete konstantno moći da pratite napon. Čim napon počne da opada znaćete da je vreme da se prekontroliše akumulator. Ugradnja voltmetra nije skupa, a može da vas spasi neprijatne situacije da ostanete na putu. 

 

Akumulator se dopunjava preko alternatora. Da bi ste znali u kakvom je stanju Vaš akumulator, dovoljno je da posedujete multimetar. Prilikom merenja, napon od 12,7 volti pokazuje da je akumulator pun. Napon od 12,4 volti pokazuje da je akumulator na otprilike 50%, a ispod 12V je akumulator praktično prazan. 

Kyoto punjač za akumulatore

Medjutim, najsigurniji test o proveri stanja akumulatora, kao i to da li u akumulatoru ima dovoljno “života” da pokrene Vaš motocikl je da postavite multimetar za merenje napona na akumulator i da zatim startujete motocikl. Ukoliko prilikom startovanja motocikla napon padne ispod 9,6 volti, to znači da je Vaš akumulator sigurno za zamenu.

Ukoliko se često vozite samo na kraćim relacijama (do kafića, prodavnice) znajte da akumulator nema vremena da se u vožnji napuni, pa ga je potrebno sa vremena na vreme staviti na punjač. 

Akumulatore sa kiselinom obavezno treba puniti kada su čepovi na akumulatoru odvrnuti, a poželjno je i da je akumulator izvadjen iz motocikla. 

Nivo kiseline je potrebno sa vremena na vreme proveravati. Ukoliko je nivo na minimumu ili ispod toga potrebno je dopuniti akumulator sa destilovanom vodom. Ne treba puniti akumulator sa kiselinom iz razloga što se ista sipa samo prilikom formiranja. Dodavanjem kiseline koncentracija se povećava na neprihvatljiv nivo. 

AGM akumulatori ne zahtevaju mnogo održavanja, ali su zato osetljiviji na prepunjavanje.  Iz tog razloga je poželjno posedovati automatski punjač koji će se isključiti kada se u akumulatoru postigne zadovoljavajući napon. 

Pored svega navedenog potrebno je akumulator održavati čistim, naročito na delu gde naležu kleme. Ukoliko je ovaj deo oksidirao može doći do kratkog spoja, što može prouzrokovati fatalan kvar na Vašem motociklu, poput otkazivanja vitalnih delova elektronike. 

Uvek vodite računa o vašim akumulatorima, ne dozvolite da vam jedna sitnica pokvari vožnju i uživanje. 

Da bismo Vam olakšali pretragu akumulatora po modelu Vašeg motora, na sajtu Unibat-a možete potražiti odgovarajući akumulator. Potrebno je da znate proizvodjača i model, kao i kubikažu i godište, da biste dobili tačnu preporuku akumulatora za Vašeg dvotočkaša.