ŠTA NAM GOVORE OZNAKE NA ULJIMA?

Prilikom kupovine ulja nije dovoljno samo kupiti odgovarajuću gradaciju ulja tipa 5W30, 10W40 ili ako se radi o dvotaktolima, nije svejedno da li se radi o mineralnom, polusintetičkom ili sintetičkom. Pored ovih, naravno bitnih obeležja, bitno je znati i da se za svaki motocikl od strane proizvodjača preporučuje ulje odredjene specifikacije.

Specifikacije motornih ulja govore o tome da su ta ulja prošla odredjena ispitivanja i da zadovoljavaju potrebe propisane od strane proizvodjača.

Budući da je Ipone fabrika koja se od samog početka bavi isključivo proizvodnjom ulja za motocikle, u ovom tekstu opisaćemo šta označavaju odredjene oznake na ambalažama za ulje. Na ovaj način uvidećete da se zaista radi o kvalitetnim uljima. Dodaćemo samo još i to da Ipone ulja imaju široku paletu proizvoda i da ćete zasigurno naći ulje koje je propisano za vaš motocikl.

U ovom tekstu nećemo govoriti o osobinama ulja jer smo o tome pisali u prethodnom tekstu koji možete pročitati ovde. Takodje, pisali smo i o dvotaktolima, a taj tekst možete pročitati ovde.

Da nastavimo sa oznakama koje možete uočiti na ambalaži Ipone ulja, prvo ćemo krenuti od istaknutih specifikacija i oznaka na samoj boci. Kao primer, poslužiće nam Ipone Katana 10W40.

Razlike u dizajnu boca za dvotaktna i četvorotaktna ulja

Prvo i osnovno što nam je važno pri izboru ulja jeste da znamo koje je namenjeno za dvotaktne, a koje za četvorotaktne mašine. Kako bi lako i nedvosmisleno razdvojili ove dve vste ulja, Ipone koristi oznake “2T stroke” sa žutom trakom i “4T stroke” sa crvenom trakom.

Ipone dvotaktna i četvorotaktna ulja

Osim ove podele, s obzirom da su Ipone ulja namenjena isključivo motociklima, sam dizajn boca prilagodjen je tako da jasno i nedvosmisleno asocira na agregat za koji je namenjeno. Kompanija Ipone potrudila se da osmisli jedinstven i jasan koncept koji će kupcima olakšati i pomoći pri samom odabiru ulja. U tom smislu, na primer ulja namenjena za skutere imaju ilustrovani prikaz skutera ili u slučaju Marine programa, jasna ilustracija jet ski-ja ili čamca asocira za koje agregate je ulje namenjeno.

Pored toga, iznad svake gradacije ulja, stoji i naziv u kojem takodje piše namena, da li je za ATV, Off Road, Road i slično.

Ipone četvorotaktna ulja namenjena različitim agregatima

Osnovne oznake na četvorotaktnim uljima

Na svakoj boci lako se može uočiti logo brenda Ipone u donjem delu boce, a pored toga istaknuta je i litraža, u ovom slučaju boca je od 1L.

Viskozitet ulja

Prva oznaka koja nas najčešće zanima jeste oznaka za viskozitet ulja. Ona je vidno istaknuta i uočljiva i možemo lako i brzo videti na ambalaži oznaku 10W40.

Full Power Katana 10w40

Istaknut tip ulja i Ester baza

Druga oznaka koja nam često upada u oči je oznaka “100% synthetic”. E sad, tu postoji jedna začkoljica. Nisu sva ulja koja nose oznaku Synthetic zaista 100% sintetička ulja. Ukoliko se zaista radi o sintetičkom ulju, na ambalaži mora biti oznaka “ESTER”. Ta oznaka je dokaz da su ulja napravljena na sintetičkoj bazi, a ne na mineralnoj.

Na ambalaži Ipone Katana 10W40 jasno možete videti istaknutu oznaku “ESTER” kao potvrdu da se zaista radi o sintetičkom ulju. Ipone je razvio proizvode iz Katana palete sa veoma visokim nivoom sintetičke Ester baze.

Pošto se Ester baza pravi u laboratoriji, hemičari mogu prilagodjavati njene osobine svojim potrebama. Ljudi iz Ipone su želeli da istaknu neke osobine ulja koje vozači mogu da osete. Ulja sa Ester bazom su posebno prilagodjena da potpomognu rad menjača (Speed & Easy Shift). Prednosti brzog i lakog prebacivanja brzina, možete i sami osetiti u vožnji korišćenjem ovog ulja.

Ova ulja imaju veliku izdržljivost na visok broj obrtaja. Kod off road motora bitna je izuzetna otpornost na najveće udare prilikom brzog i čestog prebacivanja brzina, sa i bez korišćenja kvačila. Ipone je razvio proizvode iz Katana palete sa veoma visokim nivoom sintetičke baze Ester, kako za road, tako i za off road motore.

Dve vrste Ipone Katane 10w40 - Off Road Katana i Full Power

Istaknuti standardi

Sada ćemo da predjemo na oznake o standardima. Zahvaljujući ovim oznaka možemo da uvidimo da li je odredjeno ulje dobilo odobrenje za upotrebu od svetskih asocijacija. Tako imamo JASO i API standarde ulja. U narednih nekoliko redova pojasnićemo kako se dobijaju ovi standardi i zašto je bitno da ih proizvodjači ulja poseduju.

JASO standard znači: Japanska Automobilska Standardizaciona Organizacija (Organizacija za automobilske standarde – Japanese Automotive Standards Organization).

JASO T 903:2011 je najvažniji standard za jedno motociklističko ulje i taj standard meri trenje.

JASO je definisao dve kategorije standarda. To su (MA i MB) u zavisnosti od toga koliki je koeficijent trenja u testovima po odredjenoj metodologiji. JASO MB je standard za ulja sa najmanjim trenjem, ali i sa najlakšim proklizavanjem kvačila. JASO MA je standard za ulja sa najvećim trenjem i sa najtežim proklizavanjem kvačila. Najmanje proklizavanje lamele će izazivati ulja sa MA2, a najviše sa MB (ili bez JASO standarda).

Kod ulja za motocikle Ipone je dostigao MA2 standard, koji motociklima pruža bolje trenje na kvačilu i menjaču, što omogućava rad kvačila bez proklizavanja.

Na skuterima sa suvim kvačilom je suprotno od motocikala, oni imaju Jaso MB standard sa veoma niskim nivoom trenja, zbog čega njihovi motori lakše rade i što im omogućava da smanje potrošnju goriva.

 

Istaknuti standardi koje ispunjava ulje

Sledeći standard koji je bitan za svako ulje je API (American Petroleum Institute) standard koje ulje ispunjava jeste važan jer je sastavni deo JASO-a i ulje mora da ga ispuni da bi dobilo JASO.

API standard je standard koji meri čistoću motora, otpornost na oksidaciju i habanje.

Po najnovijoj verziji JASO-a T 903:2006 ulja moraju da zadovolje: SG, SH, SJ, SL ,SM i SN standard. API SM i SN standard definiše ulja najvišeg kvalitativnog nivoa koja obezbedjuju visoku oksidacionu stabilnost, zaštitu od pojave taloga i bolje karakteristike na niskim temperaturama. Momentalno, samo Ipone i Motul imaju Api SN standard za razliku od većine ostalih konkurentskih ulja na tržištu.

QR kod sa tehničkim podacima

Sledeća stvar koja je dokaz toga da proizvodjač ne krije ništa je laka dostupnost specifikacije samog ulja. Na Ipone uljima možete pronaći QR kod čijim skeniranjem ćete biti odvedeni na stranicu sa tehničkom specifikacijom ulja.

QR kod na Ipone proizvodima

Olakšano istakanje ulja

Još jedna inovativnost na bocama za ulje jeste specifičan čep na izvlačenje, koji olakšava pristup mašini i sipanje ulja bez prolivanja.

Čep na izvlačenje koji olakšava sipanje ulja

Osnovne oznake i istaknuti standardi na dvotaktnim uljima

Opšte je poznato da Ipone ima izuzetno kvalitetna ulja za dvotaktne motore. U paleti dvotaktola mogu se pronaći ulja prilagodjena za sve tipove mopeda, motocikala, motornih sanki i ostalih radnih mašina. Poput ulja za četvorotaktne motocikle i ulja za dvotaktne motocikle moraju da ispune odredjene standarde.

Ipone dvotaktna ulja

Osnovne specifikacije dvotaktnih ulja su: dobra razgradivost u benzinu, sagorevanje bez ostataka ulja koja se nakupe u izduvu, smanjen nivo dima i otpornost na visoke temperature i visok broj obrtaja u motoru.

Istaknuti standardi za dvotaktna ulja

JASO standard kod dvotaktnih ulja je drugačiji. Standard kod ovih ulja odnosi se na količinu izduvnih gasova, ali takodje i na čistoću motora i podmazivanje. Ipone 2T ulja zadovoljavaju najviši JASO FC standard.

Dvotaktno ulje sa mirisom jagode

Poznato je da Ipone ima paletu dvotaktnih ulja sa i bez mirisa jagode. Ovo znači da se prilikom sagorevanja ulja ispušta prijatan, slatkast miris jagode. Svako ulje koje je sa mirisom jagode ima oznaku u središnjem delu boce i lako je uočljivo.

Ipone Self Oil sa mirisom jagode

Lakša priprema mešavine

Svi znamo da se mešavina pravi odredjenim procentom ulja u odnosu na količinu goriva koje nam je potrebno za odredjenu radnju. Inženjeri iz Ipone fabrike dizajnirali su bocu sa dozerom, uz pomoć koje se lako i brzo može odmeriti potrebna količina ulja u odnosu na količinu goriva.

Ipone boca sa dozerom i oznakama za pripremu mešavine

Takodje, na zadnjoj strani boce slikovito je prikazano kako se boca i dozer koriste.

Slikovito objašnjenje korišćenja boce i dozera

Datum punjenja boce

Ovom prilikom želimo da odgovorimo i na pitanje “Šta znači ovaj datum na boci?” sa kojim smo se susretali nebrojano puta. Ukoliko zapazite datum u donjem delu boce, odmah da znate da taj datum predstavlja datum punjenja/proizvodnje ulja, a ne rok upotrebe.

Datum punjenja boce 22.07.2019.
Za dug životni vek vašeg motocikla od izuzetne je važnosti upotreba kvalitetnog ulja. Raspoznavanjem samih oznaka na uljima možete lako prepoznati koja ulja su kvalitetna, a sa Ipone uljima zasigurno nećete pogrešiti i učinićete da vaš motor radi kao sat.