Saveti pri odabiru lanca i lančanika - kada ih zameniti?

Prenos pomoću lanca koristi veliki broj motocikala uprkos rešenjima poput remena i kardanskog vratila. Zašto je to tako? Jeftin je i nije skup za izradu, jednostavan i kompaktan, a gubitak snage je minimalan – 3%. Na remenu je gubitak nešto veći – 11%, dok je kod kardanskog prenosa najveći i iznosi čak 31%. Medjutim, postoje i mane lančanog prenosa, a to je održavanje. U odnosu na remen i kardansko vratilo potrebno je posvetiti mu više pažnje. Vremenski interval čišćenja i podmazivanja lanca je oko 500 km, a obavezno posle svake vožnje po vlažnom vremenu.

Složićete se kada kažemo da je kvalitet lanca i lančanika jako bitan, kao i odabir istih. Tu je iskusni Moto-Bike tim da Vam u ovom blog tekstu pomogne i objasni šta sve treba da uzmete u obzir pri odabiru:

Korak lanca i njegova dužina  ( broj linkova )

Oznake za lanac su standardizovane, uzmimo za primer 16/42 118 525. 16/42 označava broj zuba lančanika, prednji je 16, a zadnji 42 zuba. 118 je broj članaka lanca (dužina), a 525 je njegov korak. Ono što je važno napomenuti jeste da ne smemo kombinovati različite dimenzije lanca i lančanika – lanac koraka 630 ne smemo nipošto kombinovati sa lančanikom koraka 520! Uzmimo za primer lanac 530 i 520, po brojevima su jako blizu, ali u tabeli ispod možemo da vidimo da je razlika u širini  3,18mm, što nije malo!

U tabeli iznad možete da vidite tačne dimenzije za svaki korak lanca. Ukoliko Vam je mrsko ili pak ne posedujete šubler kako biste izmerili lanac, možete pretražiti fabričke specifikacije po modelu motora ovde.

Dimenzije lančanog prenosa

Dimenzije lanca kao i odnos lančanog prenosa pažljivo su proračunati od strane proizvodjača motocikla. Što je snaga motora veća, treba biti veći i lanac. Broj zuba na lančanicima može da se razlikuje od fabričkih u zavisnosti od željene promene prenosa. Npr, ukoliko vozač želi veću snagu motora na uštrb krajnje brzine, staviće lančanik sa više zuba.

Ovo je posebno popularno medju stunt vozačima gde zadnji lančanici imaju čak i 66 zuba!

Kada je lanac spreman za zamenu?

Lanac je potrebno zameniti onog momenta kada se toliko rastegne da ga je nemoguće pravilno zategnuti. To možete proveriti lakim testom: Povucite jedan članak na kraju lančanika, ukoliko se pojavi prostor izmedju lanca i lančanika, takav mora biti zamenjen! Lanac i lančanike je najbolje zameniti istovremeno, jer ukoliko stavimo novi lanac na istrošeni lančanik, doći će do prevremenog habanja istog. Na osnovu našeg dugogodišnjeg iskustva mi preporučujemo DID lanac, a celokupnu ponudu možete pogledati na našem webshopu.

Kada je lanac spreman za zamenu?

Istrošene lančanike prepoznaćete vrlo lako – vrhovi zupčanika izgledaju naoštreno i podsećaju na ajkuline zube.

U ovoj situaciji lančanik više nije u stanju da pravilno prihvati lanac što dovodi do nepravilnog naleganja članaka lanca izmedju zuba na zupčaniku. Ukoliko je lančanik previše istrošen može doći do spadanja lanca ili njegovog oštećenja.

Postoji više razloga zašto je važno da redovno održavate lančani prenos. Lanac i lančanici moraju da istrpe velika opterećenja i usled lošeg održavanja može doći do pucanja, što definitivno nije prijatno iskustvo.

Šta sve može da se desi prilikom pucanja lanca?

  • Može da se zamota oko zadnjeg točka i blokira ga, što će rezultirati padom sa motocikla zbog proklizavanja zadnjeg točka.
  • Takodje postoji mogućnost da Vas udari u nogu ili ledja ili da polomi blok motora usled obmotavanja oko prednjeg lančanika.
  • Postaje veoma opasan projektil po ostale učesnike u saobraćaju kao i druge ljude oko Vas.

Složićemo se da je iz navedenih razloga održavanje lančanog prenosa jako bitno. Preporučujemo IPONE set za održavanje lanca, a u nekom od narednih blog tekstova pisaćemo upravo o ovoj temi i detaljno ćemo objasniti ceo proces, od čišćenja do podmazivanja, kao i šta Vam je sve potrebno.

Koliko jedan lanac može da traje?

Vek trajanja lanca zavisi od toga kako se održava, kao i od načina vožnje. Ukoliko se održava redovno i adekvatno, može trajati poprilično dugo – i do 30 000 km. Vožnja na zadnjem točku kao i česta nagla ubrzanja značajno smanjuju njegov radni vek. Kada govorimo o vožnji na zadnjem točku, po lanac je posebno pogubno dizanje na zadnji točak iz mesta, a neretko je to kretanje sa semafora. Ukoliko se to često radi, lanac se u tom slučaju ,,istegne“ i prilikom vožnje motocikla moći ćemo da čujemo oscilacije pri zvuku, odnosno radu motora. To nam je jasan znak da je lanac ,,gotov“.

Naš savet je da lanac i lančanike proveravate periodično, što će svakako doprineti tome da na vreme uočite istrošenost i pravi trenutak za zamenu istih.