Kako zameniti svećice na motoru

Često se desi da su svećice na motoru deo koji se najviše zapostavlja. Medjutim, to ne bi trebalo da bude tako iz razloga što direktno utiču na ponašanje i performanse motora. Redovna zamena u propisanim vremenskim intervalima od strane proizvodjača je jako važna, ali kada dodje do tog momenta potrebno je odabrati pravu, a mi smo tu da Vam pomognemo u tome i skrenemo pažnju na sve bitne osobine koje treba da uzmete u obzir.

Kako znati kada je vreme za zamenu svećice?

Stanje svećice vrlo lako možemo da proverimo merenjem podloške pomoću šublera – ukoliko je ona tanja od 1.7mm, takva svećica je bila pretegnuta i potrebno je zameniti je odgovarajućom. Zašto? -Podloška koja je tanja od pomenute vrednosti nije u mogućnosti da adekvatno odvodi toplotu iz cilindra kao što je to slučaj sa pravilno stegnutom svećicom.

Kako odabrati najbolju svećicu?

Obzirom da veliki broj svećica izgleda skoro pa identično, vrlo lako može doći do zabune pri odabiru. Iz tog razloga, ne treba se voditi metodom ,,ova liči na moju, sigurno će odgovarati za moj motor”.

Zašto? -Zato što svećice u tom slučaju možda deluju isto, ali treba obratiti pažnju na njihovu toplotnu vrednost. Da pojasnimo: odgovarajućom toplotnom vrednosti za odgovarajući motocikl, proizvodjač, u ovom slučaju Denso, vodio je računa da svećica adekvatno radi u režimu za koji je predvidjena. Radna temperatura svećice je poprilično visoka i kreće se od 500 do 950 stepeni celzijusa. Ukoliko na motocikl stavimo topliju svećicu, a to znači da ima manju toleranciju na toplotu, ona će početi ranije da dostiže radnu temperaturu, čak će i prelaziti preko 950 stepeni celizijusa. U tom slučaju će se zbog prevelike temperature svećice stvarati detonacije u cilindru. Detonacija je spontano zapaljenje smeše goriva i vazduha pre nego što klip dodje u gornju mrtvu tačku što dovodi do nepravilnog rada motora.

Normalno sagorevanje

Pregrejana svećica

Najveći deo svećice formiran je od keramike, a svi znamo koliko je ona lomljiva i krta, pa iz tog razloga sa njima treba pažljivo rukovati. Oštećena svećica ne može da sprovede odgovarajuću voltažu do same pozitivne i negativne elektrode, što dovodi do nepravilnog rada samog motocikla. Takodje, ukoliko postoje interna oštećenja na samoj svećici, osim pomenutog problema sa sprovodjenjem voltaže, mikropukotine mogu da dovedu do lomljenja i odvajanja parčića keramike koji nažalost mogu da završe u samom cilindru. Što je kao što znate fatalno po agregat motocikla!

Da li odabrati nikl ili iridijumsku svećicu?

Sigurno ste u nekom momentu svoje moto karijere čuli za Nikl ili Iridijum svećice. Na prvi pogled, reklil bismo da ne postoji razlika izmedju ova dva tipa svećica vizuelno. Medjutim, glavna i osnovna razlika je u konstrukciji pozitivne elektrode: kod Nikl svećice ona je napravljena kako i sama reč kaže – od nikla, a kod Iridium svećice od iridijuma

Debljina pozitivne elektrode kod nikl svećice iznosi 2.5mm, dok je kod Iridium pozitivna elektroda 0.4mm, što je ujedno i patent Denso proizvodjača.

Uz Denso Iridium svećicu postiže se lakše zapaljenje smeše goriva i vazduha u cilindru jer je dodirna površina izmedju pozitivne i negativne elektrode jako mala. Sve ove prednosti donose konstantan razvoj iskre, kao što je prikazano na slici ispod.

Uz Denso Iridium svećicu postiže se lakše zapaljenje smeše goriva i vazduha u cilindru jer je dodirna površina izmedju pozitivne i negativne elektrode jako mala. Sve ove prednosti donose konstantan razvoj iskre, kao što je prikazano na slici ispod.

Verovatno su Vam govorili kako Iridium svećica traje duže, medjutim, ovo je jedna od najčešćih zabluda. Ugradnjom Iridium svećice ne utičemo na produženje životnog veka same svećice, već na poboljšanje performansi motocikla!

Ukoliko je propisani vremenski interval zamene svećice nakon 10 000km, to važi i za Nikl i za Iridium. Odabir odgovarajuće svećice je poprilično jednostavan: Denso je na svom sajtu omogućio da u svega par klikova nadjete adekvatan model svećice po modelu motocikla i time učinio odabir svećice prilicno jednostavnim.

Želite da saznate više o razlikama izmedju nikl i iridium svećica? Pogledajte ovde.

Iridum svećice donose dosta benefita i prednosti u odnosu na nikl, a mi Vam navodimo TOP 5:

  1. Razvoj obrtnog momenta kroz ceo opseg obrtaja.
  2. Omogućava bolje sagorevanje
  3. Smanjuje potrošnju goriva
  4. Mirniji rad
  5. Olakšano startovanje motora

Zašto nova svećica u pakovanju dolazi sa plastikom na vrhu?

Razlog je vrlo jednostavan: to je zaštita pozitivne i negativne elektrode kako se prilikom transporta ne bi oštetile, obzirom da je to vitalni deo svećice.

Šta treba znati pre ugradnje svećice?

1.Pretezanje svecice pri ugradnji
Ugradnju ne bi trebalo shvatiti olako iako je to često slučaj. Prva greška koju mnogi nažalost prave jeste pretezanje svećice. Evo zašto je bitno ne pretezati svećice:
Jedna od posledica pretezanja je otežano skidanje pri zameni i postoji mogućnost da zapeknu, pa će njihovo skidanje biti praktično nemoguće. Prilikom skidanja takvih svećica postoji verovatnoća da se povredite, ili oštetite deo motora.
Dodatno, podloška na svećici odvodi i do 40% toplote van cilindra, pa bi još jedan razlog pretezanja bio smanjena provodljivost toplote.
Takodje, keramika na svećicama je dosta krhka, pa ovo može da dovede do njenog pucanja i da parče upadne u cilindar, što može dovesti do velike štete po motor i Vaš novčanik.
Na slici ispod možemo da vidimo na koji način i u kojoj meri delovi svećice odvode toplotu iz cilindra.

2.Nedovoljna dotegnuta svecica
Osim pretezanja, može da se desi da svećice budu nedovoljno dotegnute. Zbog vibracija koje motor proizvodi, u ovom slučaju može da dodje do spontanog odvijanja svećica, što dovodi do raznih posledica kao što su: gašenje motora, prodiranje vode u cilindar zbog prostora izmedju svećice i glave motora. Jasno je da će se motor ugasiti u ovoj situaciji, a prisustvo vode unutar samog motora svakako nije poželjno.
Zamislite situaciju: motor Vam se odjednom ugasi, ili pak ima nepravilan rad, a Vi ne znate o čemu je reč. Majstori će Vam odmah reći da je motor zreo za generalnu i slično, a zapravo svećice nisu adekvatno dotegnute i to je dovelo do problema. Iz tog razloga savetujemo da malo više posvetite pažnju pri ugradnji novih svećica.

Koraci za pravilno montiranje svećice

  1. Da bismo ugradili nove svećice potrebno je da prethodno odvrnemo stare. Za demontažu i montažu preporučujemo odgovarajući alat za svećice, ili duboke gedore. Pokušajte da izbegnete vilaste ili okaste ključeve zato što lako mogu da skliznu sa svećice, pa može doći do povrede ili eventualne štete na svećici ili pak motociklu. Ukoliko ne posedujete odgovarajući alat savetujemo da investirate u jedan ukoliko imate u planu da u buduće radite zamenu svećice sami. Nije skup, a na duže staze je odlična investicija. Nakon što smo odgovarajućim alatom odvrnuli i skinuli stare svećice, sledi ugradnja novih.
  2. Skinućemo zaštitnu plastiku sa novih svećica i zavrnućemo ih bez alata, odnosno rukom sve dok ne osetimo da je podloška nalegla na glavu motora i dok više ne možemo da ručno zavijamo.
  3. Nakon toga je potrebno da ih dotegnemo alatom koji smo kupili za ovu priliku.

U tabeli ispod možemo da vidimo koje su sile stezanja za odgovarajuće veličine šrafova na svećici (Vrednosti u tabeli važe isključivo za Denso svećice). Ukoliko posedujete moment, tj ,,kilo” ključ – odlično, medjutim, dotezanje svećica je moguće i bez ovog alata. Osim sile stezanja, u tabeli takodje možete da vidite koliko je potrebno dodatnih ,,krugova” dotegnuti svećicu u smeru kazaljke na satu i najobičnijim alatom.

Denso je japanska kompanija koja se nalazi u samom vrhu svetske auto i moto industrije kada je reč o svećicama, a osnovana je davne 1949. godine. Što se tiče moto programa, proizvodjači kao što su
Yamaha, Honda, Suzuki i Kawasaki koriste Denso svećice u prvoj ugradnji svojih mašina. Patentirana tehnologija negativne elektrode u obliku slova U (U-groove) i pozitivne Iridium elektrode od 0.4mm jedinstven je patent proizvodjača Denso. Ova revolucionarna tehnologija izdvojila je ovaj brend od konkurencije i svrstala ih u sam vrh industrije.

Šta je U-Groove?

Denso je tokom razvijanja svojih svećica razvio i U-groove, a to je malo udubljenje na negativnoj elektrodi u obliku slova ,,U”

Primenom ove tehnologije pri izradi svecica i inovativnog dizajna negativne elektrode omoguceno je potpuno sagorevanje smese u cilindru, stvarajuci jacu iskru u obliku lopte sto rezultuje u mirnijem radu motora i smanjenju potrosnje.
Nadamo se da smo ovim blog tekstom uspeli da Vam približimo koliko su zapravo svećice bitna komponenta na motociklu i zašto je bitno odabrati adekvatnu. Na našem webshopu možete pronaći veliki izbor Denso svećica.