DVOTAKTOL - ULJE ZA MEŠAVINU

Prethodne nedelje objavili smo tekst o uljima za četvorotaktne motore (tekst možete pročitati ovde), a ove nedelje na redu je još jedan tekst o uljima. Ovog puta radi se o dvotaktolu.

Za razliku od četvorotaktnih motora kod kojih se podmazivanje vitalnih delova obavlja preko kartera i uljne pumpe, dvotaktni motori koriste nešto drugačiji sistem podmazivanja. Još jedna razlika u odnosu na ulja za četvorotakne motore je ta što dvotaktni motori za podmazivanje menjača koriste zasebno ulje, odnosno, menjač i karter su odvojeni. Odnosno, podmazivanje se vrši preko ulja koje se u odreenom procentu dodaje gorivu. Tako dodato ulje, dospeva do svih vitalnih delova agregata (klipa, klipnjače, ležajeva klipa, ležaja radilice) i na taj način obezbedjuje optimalno podmazivanje ovih komponenti.

Ipak, nije sve tako jednostavno. Dvotaktol sam po sebi mora da ispunjava odredjene uslove kako bi motor funkcionisao pravilno.

IPONE ulje za dvotaktne motore

Poznato vam je da postoje dvotaktni motori koji vrte maksimalan broj obrtaja od 5.000 O/min, pa sve do motora koji vrte i do 20.000 O/min. Zbog različitih opterećenja, kako toplotnih tako i mehaničkih, postoje i različite vrste dvotaktola. Na tržištu postoje razni proizvodjači dvotaktola, različitog kvaliteta. Kao i kod ulja za četvorotaktne motore i za dvotaktne postoji podela na mineralne, polusintetičke i sintetičke dvotaktole.

U prethodnom tekstu o uljima pisali smo šta je to što čini razliku izmedju mineralnog, polusintetičkog i sintetičkog dvotaktola. Danas nećemo ponavljati detaljno ovu podelu, već možete kasnije pročitati i taj tekst te dopuniti vaše znanje o uljima.

IPONE polusintetičko ulje za skutere 2T Scoot City

Dakle, u daljem tekstu posvetićemo se razlikama u sagorevanju ove tri grupe dvotaktola.

Spomenuli smo da se dvotaktol dodaje gorivu, zatim prolazi sa gorivom kroz sve vitalne delove motora podmazujući ih, a zatim sagoreva. Tu dolazimo do glavne razlike izmedju tri pomenute grupe dvotaktola. Svaki od ovih dvotaktola obavlja optimalno podmazivanje u odredjenim uslovima.

Glavna razlika izmedju dvotaktola i običnog, motornog ulja je ta što dvotaktol ima hemijsku strukturu koja ga vezuje za molekule benzina i na taj način čini jedinstvenu homogenu tečnost. Upravo je ovo jedan od razloga zbog kojeg se ne preporučuje upotreba motornog ulja za četvorotakne motore umesto dvotaktola. Ukoliko se ulje za četvorotaktne motore odmah ne upotrebi, ono će se vremenom istaložiti i neće obezbediti nikakvo podmazivanje. Sledeći razlog zbog kojeg nipošto ne bi trebalo ulje za četvorotaktne motore koristiti umesto dvotaktola je taj što ova ulja nisu predvidjena da sagorevaju. Upotrebom ulja za četvorotaktne motore ekspresno brzo stvoriće se naslage gareži na čelu klipa, svećici, glavi cilindra, izduvnoj grani, a neretko i u samim prelivnim kanalima. Dvotaktoli u sebi imaju daleko manji procenat pepela u odnosu na ostala ulja, te je to glavni razlog zbog kojeg ne ostavljaju naslage gareži u većim količinama.

Medjutim i sami dvotaktoli često mogu proizvesti naslage unutar kompresionog prostora. Ovo se dešava zbog nekvalitetnih ili neodgovarajućih tipova dvotaktola, ali je jedan od najčešćih uzroka i prevelika koncentracija dvotaktola.

Drugi uzroci mogu biti nenaštelovano paljenje, neispravna svećica, nedovoljna kompresija, problemi sa karburatorom, itd.

Podela 2T ulja

Da se vratimo grupama dvotaktola. Spomenuli smo da postoje tri vrste dvotaktola, pa ćemo spomenuti po nešto o svakoj od ovih grupa kako biste imali bolji uvid u njihove razlike.

MINERALNI DVOTAKTOLI

Mineralni dvotaktoli nastali su iz treće grupe ulja. Ova ulja su najrafinisanija i sadrže veoma malo nečistoća i primesa. Ulja iz ove grupe se nazivaju i sintetičkim baznim uljima zbog izuzetne rafinisanosti i ta ulja još nose naziv tehnička mineralna bazna ulja. Ovaj tip ulja su u stvari mineralna ulja koja možete naći na tržištu. Dodavanjem aditiva poput deterdženata, aditiva protiv stvaranja korozije, habanja i još nekih aditiva koje proizvodjači ulja uglavnom drže u tajnosti, stvaraju se dvotaktoli.

Mineralni dvotaktoli su generalno namenjeni motorima koji ne trpe velika opterećenja i čiji maksimalni broj obrtaja ne prelazi 7.000 – 8.000 O/min. U današnje vreme, mineralni dvotaktoli se slabije koriste i njih iz upotrebe polako potiskuju polusintetički dvotaktoli.

POLUSINTETIČKI DVOTAKTOLI

Polusintetički dvotaktoli su zapravo mešavina mineralnih i sintetičkih ulja. Na ovaj način se dobijaju dvotaktoli koji zadovoljavaju potrebe srednje zahtevnih dvotaktnih motora. Odnos mešavine sinetičkih i mineralnih ulja za dobijanje dvotaktola često varira od proizvodjača do proizvodjača. Tako se na tržištu mogu naći polusintetički dvotakoli u razmeri od 50:50, pa sve do 70:30% u korist udela sintetičih ulja.

IPONE polusintetičko ulje za motore 2T ATV 2000

SINTETIČKI DVOTAKTOL

Sintetički dvotaktoli ulja su grupa sintetskih estera nastala hemijskom reakcijom. Ove supstance uglavnom imaju vrlo visoku termičku stabilnost i ne mešaju se sa mineralnim uljima i na tržištu nose naziv 100% sintetička (100% synthetic ili Full synthetic). Ukoliko na ambalaži dvotakola stoji oznaka „ester“ to znači da se radi o sintetičkom ulju visokog kvaliteta.

Sintetički dvotaktoli su često znatno skuplji od polusintetičkih. Razlog za to je što ova ulja sadrže razne aditive kako bi obezbedili što optimalnije sagorevanje i podmazivanje u najzahtevinijim uslovima.

Sintetički i polusintetički dvotaktoli u današnje vreme često sadrže i stabilizator goriva, pa ne morate da brinete ukoliko motor ostavljate da stoji duži vremenski period.

IPONE - Ulje za motorne sanke

Glavno pitanje glasi da li može mineralni dvotaktol da se doda u motor za koji je predvidjen sintetički dvotaktol. Ovo nije preporučljivo iz razloga što mineralni dvotaktol neće obezbediti optimalno podmazivanje na visokim obrtajima, te može doći do blokiranja klipa ili oštećenja ležajeva radilice ili klipnjače. Mineralni dvotaktol ne može da se nosi sa temperaturnim zahtevima koji se javljaju na visokim obrtajima.

Sa druge strane, u nekim slučajevima nije dobro ni dodavati sintetički dvotaktol u motore koji postižu mali broj obrtaja. U ovom slučaju ne može doći do oštećenja, već može doći do nakupljanja gareži na čelu klipa.

Nakupljanje gareži na čelu klipa upotrebom sintetičkog dvotaktola u motorima u kojima je predvidjen mineralni dešava se iz razloga što pri dužoj vožnji na niskim obrtajima može da se dogodi da sintetički dvotaktol ne sagoreva pravilno.

IPONE - Ulje za Marine program

Da pojednostavimo na primeru: ukoliko recimo vozite Tomos APN4 koji maksimalnu snagu od 2,5 KS oslobadja na 5.000 O/min, ovaj motor će većinu vremena biti vožen na ispod 5.000 O/min. Sa druge strane, ako vozite Apriliu RS125 koja postiže čak 34 KS pri 11.000 O/min primetićete da će se ona retko voziti ispod 5.000 O/min kako bi uvek ostala povozna.

Lako možete zaključiti da je neki tip sintetičkog dvotaktola napravljen da sagoreva tek na većim obrtajima kako bi obezbedio optimalno podmazivanje, dok su inženjeri odlučili da sagorevanje na manjem broju obrtaja nije od presudnog značaja. U slučaju Aprilie RS50, neće doći (ili će u jako maloj meri) doći do nakupljanja gareži na čelu klipa, jer će pri visokom broju obrtaja nesagorelo ulje brzo sagoreti sa čela klipa pod dejstvom visokih temperatura.

Zato je bitno držati se fabričkih preporuka za upotrebu dvotaktola. Na svu sreću, proizvodjači poput Ipone –a nude široku paletu dvotaktola te ćete zasigurno naći onaj koji odgovara vašem tipu motora.